יום שבת, 9 ביולי 2016

מה הדרך הכי כייפית ויעילה לבנות מבוך?

בשיטוטי הרבים בקבוצות השונות בפייסבוק אני נתקל בהמון עצות, רעיונות ופוסטים שכותבים רבים שפשוט מלהיבים את דמיוני. עכשיו, מהיכרותי את הקבוצות השונות, רובם ככולם של אותם פוסטים ירדו לתהומות הנשיה ויאבדו אי שם בתחתית הפיד של הקבוצה עקב ריבוי פוסטים אחרים. 
לאור זאת, אני אנסה לרכז בבלוג שלי תגית "פייסבוק" שתכליתה הבאת הפוסטים הללו בשם אומרם וזאת על מנת שתמיד יהיה להם (לפוסטים הללו) כתובת קבועה וגם לתת חשיפה רחבה יותר לפוסט שאולי התפספס.
הרשומות הללו - כל הקרדיט מגיע לכותבם.
זהו - הישארו פראיים!

************************************************

מה הדרך הכי כייפית ויעילה לבנות מבוך? 

מאת - Shahar Halevy
תגובה לשאלה ששאל Ido Nacmias - [קישור לשרשור המקורי] מה הדרך הכי כייפית ויעילה לבנות מבוך? (הפוסט בלשון זכר כי עידו שאל את השאלה. אבל אני מאיץ בכן, מנחות המשחקים, להריץ מבוכים מעולים וכמובן שמה שכתבתי פונה לכולכן).
תשובתי (המפוזרת, אני חייב להודות) היא שהכי כיף בעיניי זה ללכת בדרך הקשה:
  1.  קודם כל לחשוב איזו חוויה אתה רוצה שהמבוך יעביר. אולי בא לך שהשחקנים (שים לב שלא אמרתי הדמויות) יפחדו. אולי בא לך שהם ילמדו, בדרך הקשה, את סיפור המקור המגניב של ה villain המרכזי בעלילה. אולי בא לך שיהיה מלא אקשן מגניב, וכולם יצחקו וילחמו ויהנו.
  2. תחשוב על סגנון של מקום שאפשר לכתוב בכמה מילים, שיעזור לך להעביר את החוויה שאתה רוצה. למשל: "מכרות זהב, מלאים בשיגעון", "מגדל השעון של ליידי זמן", "העיר השקועה בחול" וכולי.
  3. מי מאכלס את המבוך? אולי אלו רוחות הכורים שהרגו האחד את רעהו מתוך תאוות בצע. אולי אלו הדמויות עצמן, רק מהעתיד. או אולי אלו אנשי כת הקוברה הזוממים נקמה במי שגירש אותם למדבר. שים לב שאפשר לבחור בכמה קבוצות שונות- למשל, יכול להיות שמלבד כת הקוברה, בעיר השקועה בחול ישנם גם חבורה של אנשי-לטאה ציידי אוצרות שמחפשים את אותו החפץ כמו הדמויות. מה שמוביל אותי ל...
  4. מה הדמויות מחפשות שם? אולי זה תהילה, כוח או עושר -או אפילו אתגר! יכול להיות שזה דלת למקום אחר, רחוק יותר. אולי הדמויות צריכות מידע או סיוע מדמות אחרת שנמצאת במבוך- למשל הפרופסור שיצא לחפש את מגדל הזמן לפני 65 שנים ונאבדו עקבותיו. אולי זה פשוט חפץ שיעזור במשימה הבאה, כמו החליל המהפנט של ג'ובראן, שליט הנחשים.
  5. אילו תגליות הדמויות יגלו תוך כדי ביקור במבוך? אלו לא חייבים להיות דברים מוזרים מדי, אפשר שהגילוי המרכזי יהיה ה"שטיק" של המבוך או ההיסטוריה שלו. אפשר שאלו יהיו דברים שיעזרו לך להכניס את כולם לאווירה או לפתור קצוות עלילה שנשארו פרומים. ואפשר גם דברים מוזרים, כמו לראות דרך מראה באחד החדרים עין ענקית עם שלושה אישונים שצופה בכולם ודופקת על הזכוכית מבפנים כאילו הדמויות לכודות באקווריום. העיקר שתהיה תחושה של גילוי, הרי אחד הדברים שהכי מרגשים שחקנים במבוכים זה לראות פינות אקזוטיות של העולם.
  6. כשיש לך כבר תמונה בראש (או על הדף, או בשיחה עם חברים) שנראית לך כייפית להרצה, הגיע הזמן ליצור רשימה של אתגרים שבא לך שהדמויות יפגשו בהם במהלך חקר המבוך. אולי במקדש אל הנחש שבלב בעיר השקועה במדבר בא לך שהדמויות יפגשו בהרבה אשליות. אז אפשר שלחברי כת הקוברה יש את היכולת לתעתע עם לחשים כמו פאטה מורגנה, ואפשר שבחדרו של הכהן הגדול שלהם ניצבת אבן חן שגורמת לפחדים שהם לקום לחיים. שים לב שהאתגרים שלך, כמו התגליות מהסעיף הקודם, עוזרים לתרום לחוויה שרצית ליצור בסעיף הראשון. אולי עדיף לעשות כמה שינויים, או פשוט לזרום עם מה שייצא (כלומר, עדיף לבחון את מה שיש לך ולנסות לחשוב איזו חוויה זה עוזר ליצור, ואז להחליט אם לשנות את האתגרים או לא. גם אם החוויה לא תואמת את מה שתיכננת במקור אבל נראה לך שכולם יהנו, אז אפשר להשלים עם זה ולהמשיך עם מה שכן יצא לך).
  7. תכנן זמנים! אני ממש חייב להדגיש את זה. תבחר כמה פגישות משחק הולכים לבלות במבוך, ותדאג שכמות האתגרים, המורכבות שלהם והזמן שלוקח לפתור אותם (בשעות אמיתיות של משחק, לא בזמן שהדמויות חוות) מתאימים לזה. אולי אתה רוצה לבלות שלושה-ארבעה סשנים במבוך, ויש לך מספיק חומר מעניין רק לפגישה וחצי? או יותר גרוע, יש לך מליון רעיונות מגניבים אבל כולם טסים לחו"ל בעוד שבועיים ואתה יודע שתצליכו לדחוס פגישה, מקסימום שתיים לפני שתהיה הפוגה של חודשיים. במקרה הזה, עדיף "לקצץ" רעיונות שאולי מגניבים אותך אבל יעבדו פחות טוב כרגע (ולהישאר רק עם המינימום הדרוש כדי להעביר את מה שרצית, או ללכת על רעיון אחר).
  8. ברגע שיש לך רעיון מוצק עם סגנון שיושב היטב בדמיון, יצורים ודמויות שמאכלסים את המקום, משימה שדמויות השחקן בחבורה צריכות לבצע, מסגרת זמנים ורעיונות לאתגרים בפנים, אפשר להתחיל לכתוב חדרים ולצייר מפות. אני אוהב פשוט לשבת עם נייר ולהתחיל לשרבט, לצייר חללים וחדרים והחיל לכתוב מה נמצא בפנים. זוכר את החדר עם אבן החן שמעירה סיוטים ופחדים לחיים? אז פתאום בא לי שהמקום יהיה מלא בגוויות של ההרפתקנים הקודמים שניסו לגנוב אותה, וחקירה של הגופות מראה שהם לא מתו משום פצע נראה לעין, אלא מרוב פחד. בכל מקרה,תכין מספיק חדרים, תצייר מפות שנראות לך מגניבות, ותאכלס את המבוך באתגרים.

עכשיו, שתי עצות בונוס:
  1. תתחיל בקטן ובפשוט. נסה להתחיל עם מבוך בעל ממדים קטנים, למשל תחנת רוח נטושה או ספינת ציד לוויתנים. בחר דבר אחד שהופך את המקום למגניב- למשל תחנת הרוח נשרפה לפני שנים, או ספינת הדיג העלתה ברשת חפץ מקולל שהביא עליה אסון/קללה. שים בו סוד אחד שאפשר לגלות (מי שרף את תחנת הרוח?). עצב למקום שני אתגרים- אחד קרב או אתגר אחר עם אלמנט של סכנה, ואתגר אחד מחשבתי (לא משהו שתוקע את כולם אם הם לא מצליחים, עדיף משהו שפשוט יתגמל חשיבה טובה). תדאג שאת כל המבוך אפשר לסיים בפגישה אחת- זה יכריח אותך להיות תמציתי ולעניין. כשסיימת- תקבע סשן ותריץ את המבוך, ותנסה באמת לסיים אותו תוך פגישה אחת (להתחיל את המפגש ממש על הדלת של המבוך יכול לחסוך לך המון זמן). תנסה אח"כ להסיק מסקנות, ובעיקר תבדוק מי נהנה ממה, ותשאל את עצמך מה היו הדברים שהכי אהבת שקרו.
  2. אל תתבאס אם אתה צריך לוותר על רעיונות שאהבת, בין אם כי אין לך מספיק זמן להגיע אליהם ובין אם כי הדברים הללו שכנו בחדרים שהדמויות לא רצו לחקור. הרעיונות הללו עדיין מגניבים, פשוט צריך למצוא להם זמן ומקום מתאימים יותר. תרשום אותם בצד ותחזור אליהם כשתצטרך רעיונות.

בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה