יום ראשון, 1 במאי 2016

שכנוע הוא לא שליטה מוחית

מאת Richard Woolcock פורסם לראשונה בבלוג Savage Stuff.


אחת המיומנויות בעולמות פראיים אשר דומה שלעיתים מעוררת בלבול היא מיומנות השכנוע (Persuasion), וממש לא נדיר הוא לקרוא סיפורים אודות שחקנים אשר רואים אותה בטעות כ"שליטה מוחית". בעוד והשכנוע היא אכן מיומנות מאד רחבה, יש לה גם מגבלות רבות, ועל כן חשבתי כי שווה לחקור מה ניתן ומה לא ניתן לעשות בעזרתה.

הכללים המנחים הבאים רוכזו על מנת לשמור על הרשומה מתומצתת ככל האפשר. אני ממליץ בחום על כניסה לקישורי ה-[מקור] על מנת לראות את הרשומה המקורית של קלינט בלאק (מנהל המותג של ספר החוקים של ע"פ - ע.ד.) במלואה ובהקשרה.

  1. שכנוע יכול להיות גלגול מיומנות בודד או עימות חברתי (Social Conflict) ממושך, בהתאם לצרכיו של המנחה ולצרכי הסיפור.[מקור]
  2. שכנוע אינו משפיע על דמויות שחקן, אף על פי שהמנחה יכול להעניק צ'ופר על משחק תפקידים טוב היה והשחקנים מוכנים לכך שהדמות שלהם תשתכנע על ידי טיעון מנצח.[מקור]
  3. שכנוע משפיע על דב"שים כוכבים, אף על פי שבתיאור המיומנות מוזכרים רק ניצבים.[מקור]
  4. באמצעות השכנוע אפשר להשפיע על כל סוגי הדב"שים, אפילו חיות.[מקור]
  5. באמצעות השכנוע (עם מיומנות נגדית של "אבחנה") אפשר לשקר או לבלף,[מקור] אך אין זה אומר שמדובר בבדיקת גילוי אמת פשוטה, אפשר לומר כי בכלליות כי יש צורך בגלגול אבחנה ממש טוב על מנת להיות בטוחים כי מישהו אינו משקר.[מקור]
  6. אפשר להשתמש בשכנוע על מנת להתחפש למישהו אחר.[מקור]
  7. לרוב לא ניתן להשתמש בשכנוע תוך כדי קרב, אף על פי שהמנחה עשוי להרשות זאת בנסיבות שונות.[מקור]
  8. ישנם מספר יתרונות אשר מקורן בהרחבות המאפשרות שימוש בשכנוע במסגרת קרב רצונות (Tests of Will).[מקור]
  9. שכנוע ישנה רק את הגישה, לא את המטרות.[מקור] על אף העובדה כי המנחה יכול לבחור כי דב"ש מסויים עשוי להשתכנע ולשנות דרך פעולה מסויימת, זוהי אינה יכולת מולדת או מיידית של המיומנות, ואין להתיחס אליה ככזו.[מקור]
  10. השכנוע אינו שליטה מוחית ולא ניתן באמצעותה לכפות על מישהו לעשות משהו.[מקור]

שינוי הגישה, לא המטרות


"אתה בחור מצחיק סאלי, אתה מוצא חן בעיניי. ולכן אני הולך להרוג אותך אחרון." ~ ג'ון מטריקס, קומנדו
אחת הנקודות המשמעותיות ביותר ברשימה מעלה היא שהשכנוע ישנה רק את גישתה של הדמות אך לא את מטרותיה. פורץ חביב עשוי להיות מנומס ועדין איתך, ועשוי אף לתת לך להחזיק בטבעת הנישואין, אך הוא עדיין יקח לך את הארנק. והמתנקש המקצוען אשר נשכר על מנת לחסל אותך? ובכן, אתה עשוי לשכנע אותו לגרום לך למוות מהיר וחסר כאבים אך הוא עדיין יהרוג אותך.

כמובן שלרוב האנשים יש יותר ממטרה אחת בחייהם, והמנחה יכול להשתמש בנימוק זה על מנת לתת לעצמו מעט מרחב תמרון. פקיד ממשל עשוי להיות לשם הדוגמא חמדן או יהיר, ועשוי להיות רגיש לשוחד או לחנופה - גלגול חוכמת רחוב או חקירה מוצלח עשוי לגלות זאת לדמויות השחקן.

הדבר החשוב ביותר הוא שזה לגמרי תלוי בשיקול דעתו של המנחה ולא יתרון אוטומטי של המיומנות.

שחקנים יכולים לקבל דירוג מיומנות גבוהה ביותר במיומנות השכנוע על ידי קניית יתרונות כריזמה שונים אשר יהפכו את דמויות השחקן שלהם לחביבות ביותר ומשכנעות עד מאד (ביחוד בעבור עימותים חברתיים), אך הדבר לא יגרום להם לשלוט במעשיהם של אחרים. אם שחקן מעוניין להפוך את דמות למשכנעת עד כדי כך - עליו לקנות רקע ארקנה ולהשתמש בכוח ה"בובות" (Puppet) עם לכידת "שטן חלק-לשון".