יום ראשון, 24 בינואר 2016

שלוש טעויות נפוצות של מנחי עולמות פראיים

זהו תרגום של פוסט מתוך הבלוג והפודאקסט Sin City Savages שהחלטתי שרצוי ויתורגם ויונגש לקהל השחקנים בעברית. בעת התרגום עשיתי שימוש במושגים בעברית של השיטה, וניסיתי לתת את המושג המקורי באנגלית לצידו, למי שזה נראה מאולץ, עימו הסליחה - תהנו!


אמ... אתה עושה זאת לא נכון!

מאת - Jerrod 'Savage Daddy' Gunning

אני מנחה של עולמות פראיים מזה יותר משנתיים ויש לי בחגורתי ארבעים ומשהו משחקים. למרות זאת אני עדיין טועה ביישומם של החוקים. נחשו מה? זה ממש לא משנה. למעשה, לעיתים אף אחד אפילו לא ישים לב לטעות. הנקודה היא שכמה טעויות מינוריות לא ישברו את "עולמות פראיים".
בואו נביט בשלוש טעויות נפוצות שנעשות בידי מנחי עולמות פראיים.

1. נזק

זה לא כזה מסובך כמו שזה נראה. אף על פי שככל הנראה זהו החוק המבלבל ביותר בספר, בייחוד לשחקנים חדשים אשר מגיעים משיטות משחק אחרות. 
בואו נתחיל עם...

זעזוע (Shaken)

לכל דמות יש דירוג קשיחות (Toughness) של 2 ועוד מחצית דירוג החיות (Vigor), גלגול נזק השווה או גבוה עד 3 מדירוג הקשיחות יגרום לזעזוע. בעת זעזוע הדמות יכולה לבצע פעולות חופשיות בלבד עד לתורה הבא; במילים אחרות, זה כנראה זמן נהדר לתפוס מחסה. עם הגיע תורה של הדמות היא יכולה לבצע גלגול רוח (Spirit) חופשי. בהצלחה בגלגול (תוצאת 4) היא אינה מזועזעת אך יכולה לבצע פעולות חופשיות בתורה. עם העלאה (תוצאה של 8 ומעלה) היא אינה מזועזעת ויכולה לפעול כרגיל בתורה. אפשר לבזבז צ'ופר (Benny) בכל זמן שהוא על מנת להסיר את אפקט הזעזוע וכאשר התשלום מבוצע בתורה של הדמות הדבר שווה לתוצאת העלאה בגלגול הרוח.

רגע אחד! למה אתה עדיין מוגבל לפעולות חופשיות עד התור הבא אם הצלחת בגלגול? טכנית אתה הרי כבר לא מזועזע אז מדוע אתה ממשיך לסבול מהשפעות הזעזוע תור נוסף?

שאלה מצויינת. ישנה אפשרות, בהתאם למיקומך בתור היוזמה, שתספוג נזק נוסף שישאיר אותך מזועזע מספר רב של פעמים, לפני או אחרי תורך בסיבוב הקרב. אם אתה עדיין מזועזע כאשר הנך חוטף נזק נוסף, הנזק יתורגם לפציעה.

פציעות (Wounds)

כל 4 נקודות נזק מעל דירוג הקשיחות מתבטאים בפציעה. דמויות שחקן יכולות לספוג עד 3 פציעות ועדיין לתפקד, אך כל פציעה מורידה את דירוג התנועה שלך באינץ' אחד וגורמת לעונשין של 1- לגלגולי בדיקה. בכל פעם שהתקפה גורמת לפציעה, הדמות יכולה לשלם צ'ופר על מנת לגלגל בדיקת חיות ולספוג (Soak) את הנזק. כל הצלחה (4) או העלאה (8) בבגלגלו הבדיקה פירושם ביטול נזק אחד מהתקפה בודדת. אם הצלחת לספוג את כל הנזק מההתקפה, הזעזוע שמתלווה אליה מתבטל.

דוגמא - לגרוגנארד החזק דירוג קשיחות של 7. לפני הגיע תורו בסיבוב הקרב אורק מכה בו וגורם נזק של 10 נקודות (אווץ'). זאת אומרת, זעזוע ועוד שלוש התקפות לפני שיגיע תורו. הוא יכול לבזבז צ'ופר ולהסיר את הזעזוע אך מחליט שלא לעשות זאת. עכשיו זהו תורו של צ'יף האורקים. הוא מכה וגורם 18 נקודות! התקפה זו מותירה את גרוגנארד מזועזע (כמקודם) עם שתי פציעות! לו היה הצ'יף מכה רק במספיק נקודות לזעזוע (7-10) גרוגנארד היה נותר עם זעזוע ופציעה אחת. 
גרוגנארד מבזבז צ'ופר ומגלגל גלגול רוח. העונשין על הגלגול לא בא לידי ביטוי שכן יש לו אפשרות לספוג את הנזק בתחילה. הוא מגלגל ומקבל 8. מדובר, כמובן, בהצלחה עם העלאה אחת. די והותר בכדי לספוג שתי פציעות, ומכיוון שהצילח לספוג את כל הנזק מהתקפה אחת, הוא כבר לא מזועזע.


נטרול (Incapacitation)

ברגע שדמות שחקן חוטפת יותר משלוש פציעות, היא מנוטרלת. אינני מתכוון לצלול אל תוך הנושא יותר שכן חוקי המערכה אותם אתם משחקים קובעים מה אומר הדבר, החל מאובדן הכרה זמני, דרך פציעות וכלה במוות מאיבוד דם רב.

רפרוף על החוקים

"קראו כל משפט. ספר החוקים לא סתם חוזר על פסקאות ובכך מכריח אותך לקנות ספר עם מספר רב של דפים סתם כך. הוא מספק כללים תמציתיים ככל האפשר על מנת להסביר את השפעתם המדוייקת. אם רק תרפרפו על החוקים או שתקראו חוקים באופן נקודתי, חוקים חשובים יתפספסו באופן בלתי נמנע." ~ קלינט בלאק, מנהל מותג חוקי הבסיס של עולמות פראיים
כאן אני מוצא את רוב הטעויות שלי כמנחה בעולמות פראיים. לעיתים קרובות מדי אני קורא את הפסקה הראשונה ומרפרף על הנקודות המודגשות.

לא לשחק עם החוקים כפי שנכתבו

"שחקו עם החוקים כפי שנכתבו (תוך שימת לב שעושים שימוש בכל החוקים) למשך מספר פגישות לפי ששוקלים ביטול או שינוי של אחד מהם. זהו אינו זלזול באינטלגנציה שלכם או בשנות הנסיון שלכם במשחקי תפקידים; זהו פשוט עניין של היבטים בשיטה אשר אינם נהירים לכולם ללא נסיון ממשי במשחק בהם. סמכו עלינו, כל אחד ואחת מאיתנו גילה דברים מסוג זה, גם מומחי מעצבי המשחקים עם עשורים של נסיון. לכולנו היה את רגע ה"אאוריקה!" שבו חוק מסויים פשוט נכנס למקומו כאילו היה חלקו האחרון של תצרף, רק בעצם המשחק בו." ~ קלינט בלאק, מנהל מותג חוקי הבסיס של עולמות פראיים
 
אתם חייבים ללמוד ללכת לפני שאתם מתחילים לעוף. הדבר נכון במיוחד כאשר מתנסים במרדפים, משימות דרמתיות, הפוגות, קרבות מרובים וקונפליקטים בין אישיים. לעיתים אני נתקל במנחים חדשים אשר טוענים כי "הקרבות אינם מאוזנים" שכן מספר המטרה של התקפות קפא"פ הוא דירוג ההדיפה (Parry) של היריב בניגוד ל-4 הקבוע של התקפות הטווח. המשחק אינו שבור או לא מאוזן כאשר מכלילים את החוקים בדבר טריקים, התקבצות, מחסה ומחסרי טווח.

קלינט מציע לשחק "מספר פגישות". המלצתי היא לפחות 5 מפגשים עם "החוקים כפי שנכתבו" ופגישה אחת ללא קרב וא מעט ממנו. עולמות פראיים תוכנן כשיטה למשחק תפקידים ללא מערכה. הכוונה היא שתוכלו להתאים אותה, לשנות אותה ולעצב אותה על מנת שתתאים לכל מערכה שתוכלו לדמיין. הבנה לעומקם של החוקים ו"כיצד הם משחקים" על השולחן הינה השקעה פעוטה עם תגמול גדול בצידה כאשר תגיעו לעצב עולם מערכה משלכם (או להמיר את עולם המערכה החביב עליכם לשיטת עולמות פראיים) - כך בוודאות תבזבזו פחות זמן על המצאת גלגל מחדש.  

זהו. שלושת הטעויות הנפוצות של מנחי עולמות פראיים. לא מסכימים? חושבים שהשארתי משהו מאחור? אני מצפה ומודה על התגובות.

עד הפעם הבאה... 
המשיכו לגלגל והישארו פראיים!

תורגם מהבלוג Sin City Savages באישורו של הכותב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה