יום חמישי, 7 באפריל 2016

המלחמה המוזרה הראשונה - המדריך לשחקן

לקח לי קצת זמן, אבל בסופו של דבר התיישבתי לכתוב את הסקירה ולסיים לקרוא את הספר לקראת פגישת האפס של המערכה החדשה שלנו. עכשיו, למי שמכיר וזוכר אותי עוד מימי הכתיבה בוויקיפדיה, ריכזתי, יחד עם גילגמש, את פרוייקט הכתיבה לקראת יובל המאה לפריצתה של המלחמה הגדולה ולכן יש לי מקום מיוחד למלחמה הזו, וזו גם הסיבה שבגינה התלהבתי כלכך מפרוייקט מימון ההמונים של פינאקל.

אז יאללה, תחזיקו חזק - מתחילים.

המלחמה המוזרה הראשונה - מדריך לשחקן

פרטים כלליים


שפת המקור: אנגלית
שם בשפת המקור: Weird War I: Player's Guide
שיטת משחק: עולמות פראיים
סוג ספר: ספר מערכה
פורמט: PDF / כריכה רכה 
מחיר: 9.99$ / 19.99$ 
מספר עמודים: 96
קישור לרכישה: אתר הבית של פינאקל / דרייב ת'רו (אפילייט)


מילות סיכום, כבר בהתחלה

המלחמה המוזרה הראשונה, שלא כפי שמשתמע משמה, היא המלחמה הרביעית שזוכה להתייחסות מצידה של פינאקל. קדמו לה המלחמה המוזרה השנייה, המלחמה המוזרה רומא ו-Tour of Darkness אשר מתרחש על רגע מלחמת וויאטנם. העיקרון שמאחורי הסדרה מדהים לדעתי, לקחת סביבה שגם כך שזורה באימה "קונבנציונאלית" בדמות ארטילריה, לוחמה וזוועות קרב ולשלב בהן אימה מן הסוג שאפשר למצוא בעולמות פנטזיה שונים כגון זומבים, רוחות רפאים בשילוב של קסם, מאגיה או כוחות על-טבעיים. 

הספר כתוב טוב, הרקע ההיסטורי מדוייק והקריאה בו מאד נוחה. הגרפיקה משלבת ציורים מקוריים וצבעוניים לצד תמונות היסטוריות אמיתיות ודומה לעיתים שאתה קורא ספר היסטורי אודות המלחמה הגדולה ולא מדריך למשחק תפקידים בתקופה ההיא (עד שנתקלים בתיאור יתרונות ארקנה שונים ואז נופל האסימון). הפורמט שנבחן הוא הפורמט הדיגיטלי שכן העותקים הקשיחים טרם יצאו לשוק. חשוב לציין שהספר אינו שלם ועל מנת להריץ מערכה במלחמה המוזרה הראשונה יש צורך גם במדריך הבסיסי (גרסת הדלוקס) ובמדריך לשליט המלחמה שסקירה עליו תצא בקרוב. 

הדבר היפה מבחינתי בספר זה שהוא מאפשר, בניכוי חלקים לא גדולים ממנו, להריץ מערכה שלמה היסטורית ללא קסם או על-טבעיות אחרת ללא מאמץ גדול במיוחד. 

פרק ראשון: הדמויות

בסופו של יום זהו משחק תפקידים, ועל כן הפרק הראשון מוקדש ליצירת הדמויות, דמויות השחקן, הניצבים והדמויות בלא השחקן. פרק זה מפרט בהרחבה אודות מבנה היחידה אותה תשחק הקבוצה, תפקידיהם של הדמויות השונות ופרטים חשובים נוספים (חשיבות קיום דמות אחת שתהיה המפקד של המסגרת, צורת המסגרת ועוד). דבר מעניין הוא שבכל הספר אין צד טוב או צד רע, ולמעשה קשת העלילה הנוספת אשר פינקאל שוקדת עליה לאחר פרוייקט המימון מתמקד בצד הגרמני של קו החזית והגיבורים בו אמורים להיות חיילים מצבאו של הקייזר.

כפי שציינתי קודם הפרק מתמקד בבניית הדמות. ועל כן מתמקד בשלבים השונים בבנייתה, בדגש על הפן הצבאי של הדמות עם נגיעה מעטה בעברה שלפני המלחמה. בחירת לאום, חיל, תכונות, כשרונות, יתרונות ומגרעות, דרגה, ציוד ורקע. בעקבות הרקע ההיסטורי של המלחמה כלל הדמויות הם בני אדם ורובם המכריע גברים. למעשה צריכה להיות סיבה טובה מאד שבגינה תופיע אישה בקו החזית, ממש כפי שהיה במלחמה האמיתית.

בהמשך מפורטים ארכיטיפים לסוגים השונים של זרועות השירות של הצבאות השונים. נמצא כאן את השריונר, חייל הסער, התותחן, הפרש, החייל מהקולוניות, חייל הרגלים, הנחת, החובש, הקצין, הטייס והמלח. כמו כן מופרטים גם ארכיטיפים של אזרחים אשר עשויים להימצא בשדה הקרב, כגון איש הצלב האדום, המג, הכתב, המדען והמרגל. מקומו של הציוד לא נפקד, והסבר מפורט לגבי הציוד המונפק לחיילים הכל מביגוד, שריון והגנה, ציוד רפואי, מכשור אלקטרוני, מזון ונשק. בין אם על פי לאום ובין אם על פי סוג הזרוע כל פריט זוכה לפירוט מרתק ושימושי למערכה.

רשימת המיומנויות מותאמת לסביבת המלחמה הגדולה והיא כוללת בעיקר דגש על מחסום השפה ועל התחומי ה"ידע" השונים הרלוונטיים (ארטילרייה, קרב, תקשורת, בנייה, הצפנה, חבלה, ריגול, תותחנות, ניווט ומאגיה). גם רשימת המגרעות מותאמת למלחמה הגדולה, ולצד המגרעות ה"רגילות" אשר מופיעות במדריך הבסיסי נוכל למצוא כאן את מגנט הקליעים, הגרסה ה"מקומית" ל"תומאס הספקן", הפנאט, המחליף, הלום הקרב, והאיטי.

על מנת להשלים את תהליך יצירת הדמויות מוצגת ההרחבה לרשימת היתרונות הקיימת, ונוספו עוד יתרונות רבים הן ברשימת יתרונות הרקע (כגון בוגר אקדמיה צבאית, נחשף לארקנה, בוגר קולג', החייל הוותיק, הזהות הלאומית [שמקנה, בהתאם לזהותה הלאומית של הדמות, יתרון השאוב מהזהות כמו הסדר היקי הגרמני או המזל האמריקאי] ומעמד חברתי גבוה), יתרונות הקרב (דם ואומץ, התחפרות, וזיהוי נפילות), יתרונות מנהיגות (כמה אנשים טובים, אומנות המלחמה, צעקת הרס, מוות לפני אובדן כבוד, וכמובן יתורון הדרגה - קצין או מש"ק), יתרונות מקצועיים (איש חבלה, חובש, ואיש טכני), יתרונות חברתיים (אחים לנשק ושנורר), יתרונות מוזרים (הטלה טקסית, אומץ תחת אש, רדוף, ורוחניות).

פרק שני: חוקי המערכה

המערכה במלחמה המוזרה הראשונה מתמקדת בדמויות, וביחידות בסדרי גודל שונים, וככזו החוקים המפורטים בפרק הזה נוגעים לאלמנטים בחיי הצבא, זירת הקרב הייחודית למלחמה, האספקה, התנועה בחזית והסכנות השונות שעמדו מול החיילים ומול שפיותם.

הפרק מתחיל בעיטורו וקידומו האישי של כל חייל במערכה. מפורטים החוקים השונים לקבלת עיטורים ומדליות ולקידום בדרגות. ומפרט בצורה קצרה אודות החימוש הכבד אשר הופעל בחזית. 

אחד המאפיינים העיקריים של מלחמת העולם היתה לחימת החפירות אשר זוכה להתיחסות היסטורית ומכאנית בחלק זה. הן מבחינת אופן הבנייה והמאפיינים של החפירות השונות, צורת סידורן בחזית ותפקידן בשעת הקרב והן מבחינת החיים בתוכן. אחרי הקריאה של חלק זה אפשר להבין מדוע מאפיין זה של המלחמה הוא כלכך אייקוני. וכפועל יוצא גם נושא האספקה של תחמושת, ציוד רפואי ומזון ותנועה בשדה הקרב זוכים להתיחסות רחבה בדמות הרחבת החוקים של מעקב אחר צריכת התחמושת של הניצבים שביחידות המשוחקות בידי השחקנים (כל שחקן משחק, בנוסף לדמות האישית שלו, גם קבוצת ניצבים החברים ביחידה הלוחמת שלו) לצד כלים לאספקה אווירית שהיו אחד מהחידושים של שדה הלחימה במלחמת העולם הראשונה. 

שדה הקרב של המלחמה הגדולה, ביחוד בחזית המערבית, היה מקום קטלני ומלא בסכנות שונות ומשונות. בחלק זה ניתנת סקירה של הסכנות השונות אשר עמדו מול הדמויות הלוחמות לצד חוקים וטבלאות לשימוש בהם. נמצא את גדרות התיל והביצורים אשר היוו את המכשול הפיזי העיקרי בחזית, מחלות אשר פקדו את הכוחות הלוחמים, איום הגז שהופיע לראשונה במערכה הזו, הפגזות ארטילריה הבלתי נגמרות, היערות הסבוכים, ושדות המוקשים.

חוקי המערכה מוסיפים מאפיין דמות נוסף לסטטיסטיקות של דמות שחקן - מדד השפיות. מדד השפיות הוא נגזרת של מדד הרוח ומושפע ממגרעות ויתרונות כמו גם חשיפה לאיום הארטיליריה, החיים בחפירות, האיום המתמיד שהכדור הבא מיועד לך כמו גם הוודעות לזוועות המלחמה המוזרה, ומאפשר לעקוב אחרי בריאותו הנפשית של חייל כוכב (Wild Card). מעניין לראות כיצד השיטה מתייחסת ומאפשרת את ההכנסה של הפרעת דחק פוסט-טארומטית (הלם קרב) אל תוך המשחק בצורה חלקה ומעניין עד שאני ממש רוצה לראות כיצד שחקן ישחק דמות הלומת קרב כהלכה, כולל שילוב של מגרעות עקב התמוטטות עצבים וביחוד את תהליך השיקום שלו כחלק מקשת סיפור ארוכה.

פרק שלישי: המלחמה הגדולה

אוקי, למי שלא בקיא ברקע ההיסטורי של מלחמת העולם פרק זה מיועד בשבילו. הוא סוקר את הגורמים והנסיבות לפרוץ המלחמה, אחרית המלחמה ומונה את הכרונולוגיה שלה, שנה אחרי שנה, בצורה תמציתית אך חיונית ושימושית למשחק בזירות המלחמה. אני לא אכנס לעובי הקורה בסקירה זו שכן... ובכן... ויקיפדיה עושה זאת טוב ממני. מה שכן, נקודה חשובה לעצמי ולכל מי שעתיד לשחק - לקרוא את הערך הזה. הוא מרחיב על הכתוב ותמיד טוב להכיר את התרחישים והמאורעות ברקע.

פרק רביעי: בעלות הברית 

פרק זה, יחד עם הפרק הבא, מהווים בחלקם הרחבה לפרק השלישי ומתמקדים בברית מדינות ההסכמה ונותן סקירה היסטורית על כל אחת מן המדינות. כל מדינה (האמפריה הבריטית, צרפת, האימפריה הרוסית, ארצות הברית, איטליה ובלגיה) מקבלת סקירה היסטורית רחבה, פירוט אודות החיילים והקצינים השונים, כולל ארכיטיפים לשימוש מהיר, רשימת הדרגות של הכוחות המזויינים שלה, ציוד הלחימה והנשק היחודי לכל צבא כולל סטטיסטיקות מוכנות למשחק, וסקירה על ארגוני הביון והאירגונים הנוספים הרלוונטיים לכל מדינה. ושוב, לפעמים הקו העדין בין ספר חוקים למשחק תפקידים ולבין ספר היסטורי מתתשתש ונדמה לפעמים שזהו ספר אודות המלחמה עצמה ולא המלחמה המוזרה.

הדמויות המוצעות בפרק זה הן מגוונות. נוכל למצוא, לצד הקצין הבריטי את החפ"ש (חייל פשוט) הבריטי (ה"טומי"), המוהנדס ("Sapper"), השריונר, ההודי והאפריקאי. בפרק הציוד הבריטי מפורטים הטנקים סימן A ויפט, וה-סימן 4, שריונית רולס-רויס, והמטוסים הוויקרס וימי, הסופווית קאמל והאירקו DH4, כמו גם ארגוני הביון הבריטיים.

בתת הפרק העוסק בצרפת נמצא את הקצין הצרפתי, החפ"ש ("Poliu"), הפרש, החייל הקולוניאלי, הלגיונר מלגיון הזרים, וחייל סנגלי. בפרק הציוד הצרפתי נמצא את טנקי הרנו FT17 והשניידר CA1, השריונית הלבנה, והמטוסים ניאופורט 11 והספאד אס XIII כמו גם סקירה אודות ארגון הביון הצרפתי.

תת-הפרק הרוסי מפרט את הקצין הרוסי, החייל הרגלי, והקוזאק. מבחינת הציוד נמצאת את טנק הצאר, שריונית אוסטין, מטוס ההפצצה איליה מורומץ ואת ארגוני הביון והמשטרה החשאית של הצאר (כולל ארכיטיפ של קצין משטרה).

תת הפרק העוסק בארצות הברית מפרט את הקצין האמריקאי, החפ"ש ("Doughboy"), והנחת. האמבולנס מבוסס מודל T, וארגוני ביון (או ליתר דיוק - חוסר בארגוני הביון) גם כן.

תת הפרק האיטלקי מציג את הקצין, חייל החי"ר, החייל האלפיני, הלנצ'יה, המפציץ קפרוני CA3, ומטוס הקרב מאצ'י M5.

תת הפרק הבלגי מציג את הקצין, חייל הרגלים, קצין מה-Force Publique מקונגו לצד החייל האסקרי.

פרק חמישי: מעצמות המרכז

הפרק הזה, כמו הרביעי הוא הרחבה של הפרק השלישי. הפרק הזה מפרט את מעצמות המרכז האימפריה הגרמנית, האיפריה העותמנית, בולגריה והאימפריה האוסטרו-הונגרית.

תת הפרק הגרמני מפרט בהרחבה אודות הצבא הקייסרי, ואודות חיילי הסער. כמו גם מציג ארכיטיפים של הקצין, חייל הרגלים, המהנדס, חייל הסער, חייל בכוחות ההגנה של הקולוניות. בחלק הציוד נמצא את הקסדה הגרמנית האייקונית - הפיקלהאובה ומחליפתה - קסדת הפלדה, המטוסים האלבטרוס DIII, הפוקר DR.I, הפוקר איינדקר והמפציץ גוטה G.IV, הטנק A7V, השריונית ארהרדט E-V/4, הצוללת והצפלין.

תת הפרק המוקדש לאימפריה האוסטרו-הונגרית מפרט את הקצין, הפרש, חייל הרגלים, ואת חייל היגר. וזה הטורקי מפרט את הקצין, ואת החייל האסקארי.

פרק שישי: המלחמה המוזרה

המערכה הזו נקראת המלחמה המוזרה ולא בכדי, פרק זה מתאר את שיטת הקסם אשר מהווה חלק מתוך סט החוקים. הפרק מתאר בקצרה את קורותיו של מסדר השחר המוזהב (אשר היה קיים בעבר ועליו מבוסס הרקע לקסם במערכה זו). הפרק מוסיף יתרונות חדשים של רקע ארקנה המוכרים לנו מספר החוקים הבסיסי (קסם, פיסוניק, מדע מוזר וניסים) אשר מותאמים למערכה במלחמה המוזרה הראשונה. 

בנוסף מפורטים שני כוחות חדשים אשר נוספים על הרשימה הבסיסית. הראשון הוא "דיבוב קברים" והשני "מגן רוחני", שניהם מותאים נהדר לסביבת הקסם היחודית למערכה זו.


סיכום

ככל שהמשכתי וקראתי את המדריך, כך עלה בי הרצון לזנוח את המערכה הנוכחית שלנו על מנת לשחק במלחמה המוזרה הראשונה. השילוב המרהיב של הגרפיקה והתמונות ממש מכניס את הקורא לאווירת הטרור והאימה של המלחמה - עוד לפני שעיינתי כלל במדריך לשליט המלחמה ונחשפתי לזוועות בעצמי.
למי שאוהב שהמשחק שלו מטובל בהמון היסטוריה אך משלב גם קסם, מוזרויות, על טבעי וכיוצא בזה - מומלץ בחום. מי שתחום העניין שלו הוא משחק היסטורי פרופר ללא כל טיבול על-טבעי - יש פה בסיס מצויין למשחק שכזה. 

יאללה. מתי פגישת אפס להנעת המלחמה?
ועד אז - הישארו פראיים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה